Relatiebestanden nabellen

Uw klanten bevatten een schat aan commerciële informatie. Contact met uw klanten kunt u op vele manieren onderhouden. Zo kunt u uw verkopers en vertegenwoordigers op pad sturen om klanten te bezoeken. Deze vorm van persoonlijk contact kan goed werken, maar is naar verhouding kostbaar. Bij kleinere klanten staan de kosten zelfs niet in verhouding tot het resultaat.
Maar dat is niet het enige waarom u contact zou moeten onderhouden met uw klanten. Door regelmatig contact te hebben, vergroot u namelijk de loyaliteit aan uw bedrijf. Klanten voelen zich belangrijk en gewaardeerd.

Klanten behouden is veel goedkoper dan nieuwe klanten werven.

Het moet natuurlijk wel nut en zin hebben om uw klanten te bellen, anders wordt het als  lastig of zelfs irritant ervaren. De rede waarom u contact zou willen maakt met uw klant is, dat u wilt horen of u wat kan betekenen. Oftewel, zijn er wensen en behoeften of problemen waarmee u uw klant kan helpen. Op die manier laat u merken dat u zich verplaatst in een ander en wilt meedenken, meewerken aan een oplossing want “Klanten zijn gek op oplossingen, maar hebben het liefst géén probleem”.

Welke klanten moeten er gebeld worden?

Maak gebruik van de 80/20 regel! Met de klantenpiramide van Curry wordt de verhouding tussen klant en omzet eenvoudig in kaart gebracht. De basis van het model betreft het veel gebruikte Pareto principe, ook bekend als de 80/20 regel van Pareto.
In de klantenpiramide van Curry wordt goed gekeken naar wie precies de klanten zijn die voor 80% of meer van de omzet zorgen en welke klanten daar buiten vallen. Door een beeld te schetsen van de klanten kan er worden bepaald welke klanten zich aan de top bevinden, bij welke klanten er nog potentie ligt en bij welke klanten er geen potentie meer ligt.

Klantenpiramide volgens Jay Curry

  1. Top: de top bestaat uit 1% van de totale klanten die ongeveer een omzet realiseren van 50%.
  2. Groot: de grote klanten staan ongeveer gelijk aan 4% van de totale klanten die ongeveer een omzet realiseren van 30%
  3. Middelgroot: de middelgrote klanten staan ongeveer gelijk aan 15% van de totale klanten die ongeveer een omzet realiseren van 20%

In de afbeelding ziet u de klantenpiramide van Curry, gerangschikt van grootste omzetgroep tot kleinste. De onderverdeling in de klantenpiramide van Curry is als volgt:


De overige 80% van het klantenbestand bestaat volgens Jay Curry uit:

  1. Klein: de kleine klanten zijn de klanten met geen vast koop patroon. Ze hebben niet veel of grote aankopen gedaan.
  2. Inactief: de inactieve klanten toonden in het verleden veel aankopen aan, maar in het heden niet meer.
  3. Prospects: betreft de klanten die een wel een offerte hebben aangevraagd maar er niet op in zijn gegaan. Of hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in producten of diensten van het bedrijf.
  4. Suspects: betreft de klanten die momenteel nog onbekend zijn met het bedrijf.

Knuffel de Klant

Het laten nabellen van uw Relatiebestanden door De Grote Linthorst is hiervoor dé krachtige, flexibele en kostenbesparende tool! Door Relatiebestanden na te bellen weet u wat er bij uw klanten leeft en waar ze behoefte aan hebben en wannéér. Waar liggen de verkoopkansen?
Wij kunnen u optimaal van dienst zijn op het gebied van relatiebeheer en relatieonderhoud.
Een team van professionele telemarketeers staat klaar om contact met uw klanten te onderhouden.

Nieuwsgierig geworden naar onze Dienstverlening?

Bel dan 06-223 49 268 of stuur een bericht via onderstaande invul-formulier

Her-activeren van “slapende” Klanten

De “slapende klanten” zijn de meest vergeten doelgroep. Elke dag verdwijnen er klanten, soms laten ze het u weten, maar meestal vertrekken ze met stille trom. Klantverlies is een realiteit binnen vrijwel iedere onderneming. Onderzoeken hebben aangetoond dat het werven van nieuwe klanten gemiddeld vijf tot negen keer zo duur is als het onderhouden en verder uitbouwen van bestaande klanten. Toch ligt de focus van veel ondernemingen als vanouds op new-business in plaats van op klantbehoud. Daardoor zijn de klanten die door de voordeur binnenkomen vooral een compensatie voor de klanten die door de achterdeur vertrekken.

Hoe vaak wordt er niet gezegd: “Ja, die had ik inderdaad weer eens moeten bellen” of  “Als ik eenmaal weer contact heb, dan lukt het wel”. Maar ook: “als ze weer wat nodig hebben, melden ze zich wel”.  Nee, dat doen ze dus niet, U moet het doen. 

Klantbehoud levert geld op!

Klantbehoud is in feite het boeien en binden van uw klanten. Klanten vast houden begint met aandacht, gevolgd door te stimuleren tot herhalingsaankopen. Maar af en toe moet de klant opnieuw actief worden gemaakt. Even wakker schudden als het ware.

Een veel voorkomende reden waarom een klant niet terug komt is, het niet krijgen van voldoende aandacht. U ben niet meer in zijn gedachten, “Top-Of-Mind”. Het contact tussen uw bedrijf en de klant verwatert dus.

Maar waarom is iemand inactief? Wat is de reden dat klanten niet meer bij u bestellen?

Achterhaal de redenen en bied oplossingen. Met een professioneel telefoontje uitgevoerd door het Team van De Grote Linthorst kan er al veel duidelijk worden. De antwoorden uit zo’n campagne kunnen dan weer gebruikt worden in een Reactiverings-Mail met uw herkenbare huisstijl. Dit is een e-mail die de klant weer bekendheid geeft over uw bedrijf, met uiteindelijk het doel om weer een herhalingsaankoop van uw producten of diensten te doen. Na een (aantal) mailingen kan er weer een bel-campagne opgezet worden om de stemming en bereidheid van de klant te toetsen. (zie ook: Call-Mail-Call-strategie)

Uw bedrijf weer in beeld

De Grote Linthorst kan voor u de focus leggen op klantbehoud en heeft zich de afgelopen jaren bekwaamd in deze discipline.

Klantbehoud = Sales! Dat is de overtuiging waarmee ons Team, voor uw bedrijf, de Klantcontacten bijhouden. Zij zijn niet alleen getraind om uw klanten professioneel te woord te staan, maar ook getraind en ervaren in het oppikken van verkoopsignalen. Goede Klantbehoud-strategie kan veel voordeel opleveren.

“Wie nooit meer een Klant kwijtraakt, krijgt het vanzelf druk”

Nabellen van Direct-Mailing

Een Direct-Mailing is een slim middel om uw doelgroep te bereiken. Veel bedrijven en organisaties gebruiken het als onderdeel van hun Marktbenadering. Met direct mail bereikt u (toekomstige) klanten op een makkelijke en directe manier. Wie een Direct Mailing inzet heeft ook een doel voor ogen, nl. Respons en Rendement.  Een Direct-Mailing versturen is pas het begin van een Marktbenaderingsactie, niet het doel. Gaat u een Direct-Mailing versturen? Zorg dan dat uw mailing bij de juiste bedrijven en personen terecht komt. Een goede mailinglijst is grootste geheim van een Direct Mailing. Zonder goede mailinglijst is uw mailing zinloos. Of het nu gaat om een bestaand klantenbestand of nieuw aangekocht adressenbestand. Het vooraf na laten bellen van zo’n adressenlijst is dus van cruciaal belang. Check op NAW-gegevens en contactpersoon is een “must”. Een mailinglijst is niet zomaar een manier om uw markt bereiken, de lijst is uw markt! .

Een Direct-Mail actie kan alleen slagen wanneer er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. Eén van die voorwaarden is dat de Direct Mailing bestaat uit een brief, een brochure en een responsformulier. De combinatie hiervan moet opvallen. Staar u niet blind op opvallen alleen. Natuurlijk is het leuk als het er strak uit ziet of als er iets heel origineels (ook wel een gimmick genoemd) toegevoegd is om op te vallen. Een andere voorwaarde is om een goed Actie-Element in te bouwen. Een Actie-Element kan zijn ‘download onze brochure’ of ‘vraag nu een gratis adviesgesprek aan’ of ‘ga naar onze website…….’. Zonder Actie-Element is er geen reden om een mailing in te zetten. Want, Het doel van uw mailing wordt pas bereikt als er een Actie-Element in is verwerkt.

Wacht niet te lang met nabellen.  

Veel bedrijven maken de fout door te denken dat het versturen van een mailing al genoeg is. Daarna gaan ze rustig achterover zitten om te kijken wat het resultaat is. Jammer. Want de Respons op een gemiddelde mailing ligt ongeveer tussen de 1% á 2%. Als u de mailing echter telefonisch op laat volgen, dan stijgt die Respons naar 3% tot 6%. Het opvolgen van mailing is dus zeer zeker de moeite waard! Uit onderzoeken is gebleken dat veel bedrijven niet (direct) reageren op een mailing, dit terwijl ze het onderwerp zeker interessant vinden en de Mailing best wel aandachtig doorlezen. En toch komt de mailing op de grote stapel, in plaats van te reageren. Daarom is het raadzaam om een mailing ongeveer een week later te laten opvolgen door een telefoontje. Als u eerder belt kan het zijn dat de mailing nog niet gelezen is en als u later belt dan is men vaak de mailing alweer vergeten. Zorg er dus voor dat u de Doelgroep spreekt op het moment dat ze uw mailing nog kunnen herinneren. Het is zonde als een dure mailing slechts een minimale respons oplevert terwijl er op een simpele manier veel meer reacties te krijgen zijn. B2B Telefonische Dienstverlening is perfect te combineren met Direct-Mail, door deze campagne na te laten bellen om de respons te vergroten. Het telefoontje komt dan niet helemaal uit het niets; je hebt de Direct-Mail als gespreksonderwerp.

Opvolging van mailing                                                                   

Voor ondersteuning bij het nabellen van uw Direct-Mail acties kan De Grote Linthorst u van dienst zijn. Wij hebben jarenlange ervaring in het nabellen van verzonden Mailing. Op een klantvriendelijke wijze vragen wij geadresseerden naar hun mogelijke belangstelling voor uw  Product of Dienst. Eventuele onduidelijkheden kunnen wij direct oplossen, of zo mogelijk verwijzen wij naar degene die volledig uitleg kan geven. Een goede follow-up is van groot belang voor een succesvolle campagne. U wilt toch ook dat uw Direct Mail Campagne genoeg Respons en Rendement oplevert? Zeker gezien het budget dat u erin geïnvesteerd heeft.

“Geef je trouwe Klanten altijd net iets meer aandacht dan je laatste nieuwe Klant.!”

“We helpen u en uw bedrijf graag naar een volgend niveau!”

https://degrotelinthorst.nl/contact/